Waarom de WHY-methode zo goed werkt
Je hebt een plan. Een goed plan. Maar heb je ook draagvlak? Om je plan te realiseren heb je medewerking nodig. En deze krijg je het liefst zo effectief mogelijk. Sterker nog, wanneer je niet effectief bent gaat het vaak mis. Dit artikel laat zien waarom je de WHY-methode van Simon Sinek zou kunnen toepassen op je content, en hoe dit voor meer draagvlak zorgt.

Simon Sinek noemt het de Golden Circle. Veel organisaties en bedrijven vertellen WAT ze verkopen, en sommigen weten ook nog wel goed te vertellen HOE ze dat doen. Maar eigenlijk maakt dat de koper niet zoveel uit; hij voelt in ieder geval niet de noodzaak om voor jou te kiezen. Je bent een van de velen die een bepaald product aanbiedt.
Maar hoe krijg je mensen wel in beweging? Hoe krijg je ze intrinsiek gemotiveerd?
Door te vertellen WAAROM je iets doet. Wat je doel is. Waar je naar toe wilt. Waar je in gelooft. Wanneer anderen dit voelen, kunnen ze zich hierin herkennen en willen ze er onderdeel van uitmaken. Dit werkt doordat je met deze methode aanspraak maakt op het limbische deel van de hersenen. Dit deel is verantwoordelijk voor alle gevoelens, zoals vertrouwen en loyaliteit. Ook wordt hier al het menselijk gedrag bepaald en besluiten gevormd. Dus niet met rationele feiten en informatie. Deze zijn ook nodig, maar pas nadat je de doelgroep hebt geraakt.
Zie TED-talk van Simon Sinek >>
Een fris of niet fris communicatiemiddel
Huis-aan-huis verspreiden van een isolatiegids. Waarom zou je dat doen als gemeente?
7 redenen waarom goede plannen vaak stranden
Grafisch ontwerp voor maatschappelijk bewusten
KVK 30218894.